چه چیزهایی درباره گوگل می دانیم؟

چه چیزهایی درباره گوگل می دانیم؟

شرکت گوگل در Silicon Valley واقع شده است . Silicon Valley بین شهر سن خوزه تا سانفرانسیسکو واقع شده و بخشی از این دو شهر به حساب می آید . بیشتر ساختمانهای این شهر کوچک متعلق به کارکنان این شرکت می باشد. از دیگر ساختمانها و مکانهای مهم این شهر کوچک می توان به دانشگاه استنفورد اشاره کرد.

می توان گفت که Mountain view  مهمترین بخش این منطقه نام برد که شرکت گوگل در آن قرار دارد. شرکت گوگل، شرکتی متشکل از تعداد زیادی ساختمانهای به هم مرتبط و بزرگ می باشد. افراد شاغل در شرکت گوگل به علت فاصله زیاد بین ساختمانهای این شرکت از دوچرخه های مخصوص گوگل استفاده می کنند.

شرکت گوگل در سراسر دنیا شعبه و شهرهای مهم شعبه و دفتر داشته که جمع کارکنان آن حدود 140 هزار نفر می شود که تعداد زیادی نیز ایرانی بوده و حتی در رتبه های بالای این شرکت مشغول به کارند. به همین دلیل در رستورانهای این شرکت می توان غذاهای ایرانی نیز پیدا کرد. در کنار رستوران چارلی نیز باغچه های کوچکی برای کشت محدودی سبزی مورد نیاز غذاها وجود دارد که قابل استفاده هستند .

در بین فضاهای این ساختمانها زمین والیبال، استخرهای کوچک یا زمین تنیس نیز وجود دارد که کارکنان در بین ساعات کاری و همچنین ساعات استراحت و ناهار می توانند در این فضاها بازی و ورزش کرده و انرژی خود را بازگردانند. در این بین در سالنهای ورزشی شرکت گوگل می توان تردمیل ، تجهیزات ورزش تیاریکس و انواع تجهیزات ورزشی دیگر را نیز مشاهده کرد .در داخل ساختمان های شرکت اغلب کافه هایی وجود دارد . اولین کافه این شرکت به نام اولین سر آشپز گروه گوگل یعنی چارلی نام گذاری شده است .

شرکت گوگل در ابتدا کار خود را با 9 نفر شروع کرد که نفر نهم همان چارلی یعنی آشپر گروه بود. تمام غذاها در این شرکت برای همه کارمندان رایگان می باشد. به علت کوچک بودن شهر Silicon Valley و عدم وجود رستورانها و کافه های متعدد در این شهر، شرکت گوگل خود این فضاها را در اختیار کارمندان قرار داده تا از دغدغه و استرس آنها کاسته و تمرکز آنها بر روی کار باشد.

در صورت بروز فرآیند یا اتفاق خاصی در شرکت، یک هم اندیشی برای به اشتراک گذاری آن بین همه کارمندان تشکیل می شود ( گرچه در شرکت مایکروسافت این گردهمایی ها به صورت ماهیانه وجود دارد ) .

در ساختمانهای شرکت گوگل انواع امکانات مانند آرایشگاه سیار یا خشکشویی و رخت شویی برای ایجاد آرامش کارمندانی که همواره بین شرکت ها در رفت و آمد هستند یا هنوز مجرد هستند تعبیه شده که البته پرداخت هزینه آنها توسط خود اشخاص بوده که امر نیز در راستای کاهش استرس و رفت و آمد برای کارکنان تعبیه شده است .

در ادامه بیشتر درباره ناگفته های گوگل در اینترنت صحبت می کنیم .

شرکت گوگل در سال 2020 بیست و دو  ساله شد . این شرکت در سال 1995 توسط لری پیج بنیانگذاری شده است.

لری پیج دانشجوی دکترای دانشگاه استنفورد بوده است که ایده گوگل و وجود اطلاعات در دسترس همگان با مضمون طبقه بندی اطلاعات و نمایش آنها به طور مرتبط به ذهنش خطور می کند .

گوگل پروژه دکتری لری پیج برای دریافت مدرک خود بوده است. در همین حین او با سرگی که تازه وارد دانشگاه استنفورد بوده است اشنا شده و هر دو کار بر روی این پروژه را شروع می کنند. سال ۱۹۹۷ دامنه google.com ثبت می شود . بعد از آن این دو دوست به ارائه ایده خود بیشتر برای فروش آن  می پردازند ولی در یکی از این ارائه ها به دوستان در مهمانی دانشگاه استنفورد شخصی به نام اندی بکتوشن که sunmicrosystem را اداره می کرده است با شنیدن این ایده متوجه ارزش آن شده و چکی به مبلغ صد هزار دلار به آن ها داده و پیشنهاد می کند که کمپانی خود را ساخته و به جای ایده فروش به دنبال جذب سرمایه گذار باشند .اما آقای اندی بکتوشن این چک را در وجه کمپانی گوگل کشیده بود که هنوز وجود خارجی نداشت! در واقع اندی آن ها به ادامه ترغیب می کند .در واقع او با ارزش ایده لری پیج را می فهمد . در سال ۱۹۹۸ شرکت گوگل ثبت می شود و چک نیز نقد می شود .

در ۴ سپتامبر ۱۹۹۸ لری و سرگی یک پارکینگ یا گاراژ یک خانه را در سیلیوکون ولی اجاره کرده و بدین ترتیب گوگل را شروع می کنند که اجاره کردن گاراژ به این صورت در آن ها سال ها متداول بوده است.

Larry Page (L), Co-Founder and President, Products and Sergey Brin, Co-Founder and President, Technology pose inside the server room at Google’s campus headquarters in Mountain View. They founded the company in 1998. (Photo by Kim Kulish/Corbis via Getty Images)

اولین کارمند آن ها در همین سال استخدام می شود که تا سال ۲۰۱۲ نیز همراه آنها بودند . تا سال ۱۹۹۹ آن ها به ۸ نفر تبدیل می شوند و نفر نهم همان سر آشپز گروه چارلی بوده است . سال ۱۹۹۹ دیگر جای آن گاراژ پاسخگوی نیاز این شرکت نبوده و جای شرکت در گاراژ عوض می شود . نفر دهم هم که همان سگ معروف گوگل است .سال ۱۹۹۹ در واقع برای اولین بار شرکت رسمی گوگل در سیلیکون ولی شکل واقعی به خود میگیرد. امید کردستانی نیز به عنوان یک ایرانی همان سال وارد گوگل می شود .

پس از این دوره از وقایع اشخاص مختلفی به دنبال خرید گوگل بوده اند اما حالا لری و سرگی، مدیران شرکت گوگل به دنبال سرمایه گذار برای کار خود بودند. ظرف مدت ۵ ماه بعد از آن آن ها می توانند ۲۵ میلیون دلار سرمایه برای گوگل جمع کنند و جالب اس بدانید که یکی از اولین کسانی که بر روی گوگل سرمایه گذاری می کند کسی نیست جز جف بزوس، مدیر عامل آمازون!

جدی ترین رغیب آن ها از همان ابتدا شرکت یاهو بوده که ایده خرید الگوریتم جستجویگوگل را در سال ۱۹۹۷ رد کرده بود و همچنان نیز حاضر به سرمایه گذاری بر روی گوگل نشد و برای بار دیگر در سال ۲۰۰۲ نیز ایده سرمایه گذاری بر روی گوگل را رد کرد . اشتباهی از طرف کسانی که حالا اعتبار خودشان را دست داده اند . ارزش این کمپانی در سال ۲۰۱۹ هشتصد بیلیون دلار تخمین زده شد .

بعد از مدتی سیستم درآمدزایی گوگل براساس advertising  یا همان تبلیغات کلیکی شکل گرفت  و بعد از آن به مرور سیستم گوگل کروم ، گوگل مپ و بالاخره اندروید و یوتیوب که خرید آن توسط امید کردستانی هدایت شد، وارد گوگل شدند که در این وهله شرکت اپل به بزرگترین رغیب گوگل تبدیل شد. بیل گیتس و شرکت بزرگ مایکروسافت نیز بی کار ننشسته و با راه اندازی bing   نیز وارد گردونه رقابت با گوگل شد و سرچ گوگل از انحصار درآمد . البته رقابتها همیشه بد نیست و نتیجه آن موجب افزایش کیفیت خدمات شرکت ها برای ماندن در این بازار رقابت و همچنین ارتقای کیفیت خدمات به مشتری می شود .

کم کم  نوبت به ارتقا و ارائه سایر محصولات بود. حالا google assistant  ، ماشین بدون سرنشین گوگل و google lenz  محصولات جدید گوگل هستند . درسال ۲۰۱۰ نیز تعدادی بز برای خوردن علف های اطراف شرکت بزرگ گوگل استخوام شدند !!

جالب است بدانید که ایده هایی که در دانشگاه ها ایجاد می شود حق نشر یا لایسنس دارند و متعلق به شخصی هستند که آن ها را برای بار اول ارائه کرده است. بایت این لایسنس آن فرد مبلغ یا سهامی را به دانشگاه پرداخت می کند که همین  مبلغ منبع درآمدی برای دانشگاه ها به حساب می آید .به همین دلیل است که دانشگاه ها این افراد را بورسیه می کند و در واقع یک سرمایه گذاری بدون ریسک انجام می دهد . دانشگاه استنفورد سهامش را در سال ۲۰۰۵ به گوگل فروخت.

در ساختمانهای شرکت گوگل معمولا دیواری وجود ندارد و محیط های کاری مانند محیط کار اشتراکی و تعاملی است تا تعامل بین افراد و خلاقیت آن ها افزایش پیدا کند .محیط کاری مدیران و کارمندان هر بخش دقیقا یکسان و مشترک و با تجهیزات مشترک است .پاداش کاری در این شرکت بزرگ به این بستگی دارد که چقدر به دیگران کمک کرده اید و چقدر در به سرانجام رسیدن ایده دیگران موثر بوده اید .

در این شرکت حتی محیط هایی برای نواختن موسیقی برای کارمندان وجود دارد و همچنین محیط game  ، تلوزیون ، کتابخانه ، پازل ، لگو وجود دارد تا اگر در حین کدزنی دچار خستگی شدید بتوانید با مراجعه به این تجهیزات و فضاها ذهن راآرام کرده و تمرکز خود را دوباره بازیابی کنید .

بیشتر درآمد گوگل از تبلیغات کسب می شود . شما هر چیزی را در گوگل سر کنید ، هوش مصنوعی آن اطلاعات رادرباره شما تحلیل و جمع آوری می کند تا بداند چه تبلغی را چه زمانی ، و به چه صورت به شما نمایش دهد .

برای آنکه ایده خودمان را به گوگل عرضه کنیم دو راه وجود دارد . یکی اینکه کارمند گوگل شوید که راه بسیار سختی است . این شرکت به دنبال مدرک تحصیلی شما نیست اما مصاحبه و تجربه و کیفیت کاری شما بسیار مهم است و به سختی سنجیده می شود و راه دیگری آن است که آنقدر ایده خوبی را عرضه کرده باشید که گوگل آنرا از شما بخرد و روی آن سرمایه گذاری کند . در واقع همان استارت آپ هایی که کار بر روی ایده ای را شروع کردند و بعد از مدتی به گوگل ملحق شدند .

گوگل حالا بخشی از شرکت الفابت است که به خاطر برخی مسائل مالی و حقوقی مانند برخی شرکت های بزرگ دیگر  زیر مجوعه آن شده است که یک فرد هندی به نام ساندار پیچای اداره کننده آن است .

منبع : اینترنت

Comments (2)

  • nahid52 Reply

    Good Luck

    شهریور 17, 1399 at 22:14
    • علی فرزین راد Reply

      Thank You

      شهریور 17, 1399 at 22:31

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *